Wednesday, January 29, 2014

PERSEKITARAN TEKNOLOGI


PERSEKITARAN TEKNOLOGI




Teknologi boleh ditakrifkan sebagai kaedah atau teknik untuk menukarkan input kepada output dalam mencapai tugas tertentu. Oleh itu, 'kaedah' terma dan 'teknik' merujuk bukan sahaja untuk pengetahuan tetapi juga kepada kemahiran dan cara-cara untuk mencapai tugas. Inovasi teknologi maka merujuk kepada peningkatan dalam pengetahuan, peningkatan dalam kemahiran, atau penemuan baru atau yang lebih baik cara yang memanjangkan kemampuan seseorang atau sesebuah negara  untuk mencapai tugas yang diberikan

Persekitaran teknologi merupakan dimensi yang penting dalam sesebuah negara. Perkara asas persekitaran teknologi dalam sesebuah negara ialah sumber-sumbernya. Sesetengah negara seperti Australia, Argentina dan Thailand mempunyai banyak tanah pertanian yang subur. Negara-negara lain seperti Arab Saudi, Afrika Selatan, dan Rusia dikurniakan dengan kekayaan sumber semula jadi seperti minyak, emas, dan berlian. Negara seperti China dan Indonesia mempunyai bekalan buruh yang ramai manakala negara seperti Iceland dan New Zealand tidak mempunyai bekalan buruh yang ramai. Sumber-sumber mempengaruhi barangan atau produk yang dikeluarkan oleh sesebuah negara.

Sesebuah negara mungkin berubah atau membentuk persekitaran teknologi mereka melalui pelaburan. Banyak negara seperti Kanada, Jerman dan Jepun membuat pelaburan yang besar dalam bidang infrasuktur, sistem komunikasi, kerja-kerja saliran untuk menghasil dan mengedarkan produk dengan lebih mudah. Dewasa ini, kebanyakan negara melabur dalam modal insan dengan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran pekerja untuk meningkatkan produktiviti mereka.

Untuk mengembangkan persekitaran teknologi sesebuah Negara adalah secara perpindahan teknologi ke negara lain. Sesetengah negara mempromosikan teknologi mereka ke luar Negara dengan cara foreign direct investment (FDI) seperti Negara Hungary dan Poland telah membuat peralihan dari sistem komunisme kepada sistem kapitalis dengan menggunakan cukai dan lain-lain isentif untuk menarik firma seperti peralatan elektrik dan permotoran supaya mendirikan kilang baru di Negara tersebut. Manakala Negara lain meningkatkan tahap teknologi mereka dengan cara membuka pasaran ke negara asing supaya melabur dan mewujudkan perniagaan di negara tersebut, contohnya Arab Saudi menawarkan kepada syarikat-syarikat luar Negara untuk memproses hasil minyak disamping melatih jurutera petroleum agar jurutera tersebut akan mengajar kepada rakyat di Arab Saudi ilmu tentang petroleum.

Di dalam proses dan kesediaan firma asing memindahkan teknologi mereka ke sesebuah negara yang lain mempunyai tahap perlindungan yang tinggi dan dilindungi oleh undang-undang sesebuah negara. Hak intelektual seperti paten, hak cipta, cap dagangan, jenama, nama dan sebagainya adalah aset penting sesebuah syarikat dan sesebuah negara melambangkan produk tersebut dikeluarkan.


No comments:

Post a Comment