PERSEKITARAN PERNIAGAAN
Persekitaran Perniagaan
Berdasarkan
teori sistem, sesebuah organisasi perniagaan itu tidak dapat berdikari.
Organisasi perniagaan dikelilingi oleh elemen-elemen persekitaran yang
berinteraksi dan mempengaruhi pembuatan keputusan dan tingkah lakunya. Sebelum
para peniaga merancang strategi perniagaan, mereka perlu mengenali, menganalisa
dan memahami keadaan persekitaran perniagaan terlebih dahulu. Namun,
persekitaran perniagaan boleh ditinjau dari dua perspektif iaitu persekitaran perniagaan
dalaman dan persekitaran perniagaan luaran.
1.3.1 Persekitaran
Tugas (Pihak-pihak Yang Berkepentingan)
Persekitaran
perniagaan dalaman sesebuah organisasi perniagaan terdiri daripada
elemen-elemen perniagaan asas seperti pemilik perniagaan, pelabur, pekerja,
pengguna dan pembekal. Elemen-elemen ini berinteraksi dan mempunyai hubungan
langsung dalam pem,bentukan polisi, prosedur-prosedur dan sistem sesebuah
organisasi perniagaan.
a) Pemilik Perniagaan
Pemilik perniagaan juga dikenali sebagai tuan punya atau
towkay perniagaan. Pemilik perniagaan terdiri daripada individu atau
kumpulan-kumpulan individu yang telah menyumbangkan modal dan memiliki
organisasi perniagaan. Pada amnya, pemilik perniagaan yang mengendali dan
menjalankan operasi harian perniagaan. Penglibatan pemilik perniagaan secara
langsung dalam operasi harian pasti akan mempengaruhi perjalanan perniagaan.
b) Pelabur
Pelabur juga merupakan pemodal organisasi perniagaan.
Pelabur terdiri daripada individu, syarikat, institusi dan badan-badan yang
ditubuhkan oleh kerajaan. Setengah-setengah pelabur menyuntikkan modal yang
besar dalam organisasi perniagaan sama ada dalam bentuk mata wang ataupun
teknologi yang tinggi kerana mereka mempunyai kepentingan dengan perniagaan
yang berkenaan. Pelabur demikian akan bergiat dalam perjalanan perniagaan
tersebut. Mereka inginkan pulangan yang baik.
Ada juga pelabur yang menyumbangkan modal dalam organisasi
perniagaan melalui pembelian saham atau syer . Mereka akan membeli saham
organisasi perniagaan apabila harganya rendah dan menjual apabila harganya
meningkat. Pelabur demikian merupakan pemilik organisasi perniagaan yang pasif.
Mereka, pada amnya, tidak terlibat secara aktif dalam menjalankan perniagaan.
Pelabur menyumbangkan modal dalam sesebuah organisasi perniagaan
bertujuan untuk memperolehi keuntungan. Matlamat pulangan pelaburan yang telah
ditetapkan oleh pelabur nescaya mempengaruhi keputusan, dasar serta
aktiviti-aktiviti perniagaan. Oleh itu, organisasi perniagaan perlu mengambil
tindak-tanduk yang dapat memenuhi kehendak pelabur jangka masa pendek dan juga
pelabur jangka masa panjang.
c) Pekerja
Pekerja merupakan sumber manusia yang penting dalam sesebuah
organisasi perniagaan. Pekerja terlibat secara langsung dalam operasi
perniagaan. Oleh itu, pekerja dibayar gaji dan juga faedah-faedah lain seperti
cuti sakit, cuti tahunan, bonus dan sebagainya, dilindungi oleh kesatuan
sekerja dan juga kerajaan.
Interaksi pekerja dengan perniagaan perlu diberi perhatian
yang rapi. Namun, pengambilan pekerja, hubungan perindustrian diantara pemilik
perniagaan dan kesatuan sekerja serta kerajaan akan memberi kesan kepada
penentuan bentuk sistem, dasar, perancangan strategi dan aspek-aspek lain yang
berkaitan dengan perniagaan.
d) Pengguna
Pengguna merupakan individu, institusi, firma dan kerajaan
yang perlu diberi keutamaan oleh organisasi perniagaan. Kejayaan sesebuah
organisasi perniagaan amat bergantung kepada kepada golongan pengguna.
Permintaan golongan pengguna terhadap barangan atau perkhidmatan atau
kedua-duanya yang disediakan oleh organisasi perniagaan menetapkan sejauh
manakah pencapaian objektif / matlamat organisasi perniagaan iaitu mendapat
keuntungan.
Kehendak atau citarasa pengguna mempengaruhi keputusan
organisasi perniagaan terhadap jenis atau barangniaga yang hendak ditawarkan di
pasaran. Organisasi perniagaan harus sentiasa menilai sama ada keluarannya
dapat memenuhi kehendak pengguna atau tidak. Sekiranya keluaran yang ditawarkan
oleh organisasi perniagaan itu tidak diminati dan tidak disambut baik oleh pengguna,
maka organisasi perniagaan akan menanggung risiko tidak terjual yang tinggi dan
ini pasti merugikannya.
Selain itu, keluaran organisasi perniagaan perlu mempunyai
inovasi, berkreativiti dan berkembang maju supaya keperluan dan citarasa
pengguna selari dengan perkembangan teknologi dunia hari ini.
e) Pembekal
Pembekal membekalkan bahan yang diperlukan oleh organisasi
perniagaan untuk dijadikan barangniaga yang boleh dijual dan memenuhi citarasa
pengguna. Pembekal sendiri juga peniaga yang mendapat keuntungan daripada
jualan bahannya kepada organisasi perniagaan lain seperti kedai runcit,
pasaraya.
Pembekal sentiasa berinteraksi dengan organisasi perniagaan.
Pada hakikatnya, kedua-duanya saling memerlukan diantara satu sama lain dalam
dunia perniagaan. Interaksi diantara pembekal dan organisasi perniagaan banyak
memberi kesan kepada penetapan corak perjalanan / operasi dan kemajuan sesebuah
organisasi perniagaan. Hubungan baik dengan pembekal adalah perlu untuk
menjamin perjalanan / operasi sesebuah organisasi perniagaan tidak terganggu
dan terus berkembang.
f) Sistem dan Prosedur
Selain faktor-faktor persekitaran perniagaan dalaman
yang telah dibincangkan tadi, semua prosedur dan sistem organisasi yang
diamalkan akan turut mempengaruhi keputusan perniagaan yang dibuat oleh pihak
pengurusan. Keputusan perniagaan yang dibuat berdasarkan prosedur dan sistem
organisasi yang diamalkan akan mengarah organisasi perniagaan itu ke arah
pencapaian matlamatnya.
Persekitaran Umum
Persekitaran
perniagaan luaran terdiri daripada elemen-elemen yang berinteraksi dan
mempengaruhi organisasi perniagaan secara tidak langsung. Diantaranya
elemen-elemen persekitaran perniagaan luaran ialah persaingan, persekitaran
ekonomi, persekitaran teknologi, persekitaran sosiobudaya, persekitaran politik
dan undang-undang, institusi kewangan dan persekitaran global / antarabangsa.
a) Persaingan
Dalam system ekonomi kapitalis, organisasi perniagaan sering
menghadapi persekitaran persaingan yang dinamik. Persaing iaitu organisasi
perniagaan lain yang mengeluarkan barangniaga atau perkhidmatan yang sama,
boleh menentukan daya tahan dan kreativiti, kemajuan dan kejayaan atau
kegagalan sesebuah organisasi perniagaan di dunia perniagaan. Persaing cuba
membaiki produk mereka supaya dapat berdaya saing dengan produk pengeluar lain
malah menguasai pasaran. Contohnya, di bidang automobil Proton telah berjaya
mengeluarkan kereta yang dapat berdaya saing dengan pengeluar-pengeluar kereta
yang lain di Malaysia. Dengan perkataan lain, persaingan boleh memberi kesan
secara tidak langsung kepada perjalanan sesebuah organisasi perniagaan.
b) Ekonomi
Dalam perancangan organisasi perniagaan baik jangka masa
pendek mahupun jangka masa panjang, peniaga-peniaga harus prihatin dan peka
kepada perubahan ekonomi. Keadaan ekonomi baik ekonomi tempatan mahupun ekonomi
antarabangsa atau global, banyak berinteraksi dengan organisasi perniagaan. Ia
akan mempengaruhi operasi, prestasi dan dasar sesebuah organisasi perniagaan.
Misalnya, apabila kadar faedah pinjaman asas (Base Lending Rate [BLR]) bank
meningkat, tanggungan pembiayaan pinjaman organisasi perniagaan turut
bertambah. Begitu juga dengan peningkatan kadar inflasi. Kos pengeluaran akan
meningkat apabila kadar inflasi meningkat. Peningkatan kadar inflasi akan
mengakibatkan harga bahan mentah yang diperlukabn daripada pembekal turut naik.
Untuk mempertahankan keuntungan dan meneruskan kewujudan organisasi perniagaan
dengan peningkatan kos yang mendadak dalam pasaran, maka peniaga terpaksa
bertindak sama ada menurunkan kos pengeluaran dan mencari barangan pengganti
bagi bahan-bahan mentah yang digunakan selama ini ataupun menaikkan harga
jualan barangniaga di pasaran. Persekitaran ekonomi yang sering berubah akan
memberi kesan secara langsung serta merumitkan lagi pihak peniaga untuk
menetapkan pengurusan organisasi perniagaannya.
c) Teknologi
Perkembangan teknologi terutamanya teknologi maklumat yang
pesat akan memberi kesan secara langsung kepada organisasi perniagaan.
Perkembangan teknologi banyak membantu perkembangan organisasi perniagaan.
Misalnya, operasi organisasi perniagaan seperti proses pengeluaran dengan
penggunaan mesin berteknologi tinggi dan canggih dapat mengurangkan kesilapan
manusia dan menurunkan kos pengeluaran. Kerja-kerja pengurusan pejabat seperti
merekod, menyediakan Penyata Kewangan dan sebagainya dikendali dan
dipermudahkan dengan penggunaan sistem komputer. Aktiviti perniagaan iaitu
pembelian dan penjualan barangan dan perkhidmatan melalui perdagangan
elektronik atau “e-commerce” dapat mengurangkan belanja dan masa.
Walaupun perkembangan teknologi membawa kesan yang positif
kepada organisasi perniagaan, tidak dapat dinafikan bahawa ia juga mendatangkan
kesan-kesan negatif atau sampingan seperti peningkatan kesesakan lalu lintas
serta pencemaran udara dan air akibat pembuangan sisa-sisa toksik, tenaga buruh
digantikan oleh mesin, interaksi dengan mesin berbanding dengan manusia dan
sebagainya. Oleh itu, amalan pendekatan yang seimbang perlu diutamakan. Faedah
dan kebaikan daripada penggunaan teknologi moden dan canggih dipetik. Pada masa
yang sama, kesan-kesan sampingan akibat penggunaan teknologi moden dan canggih
itu perlu diminimumkan.
d) Institusi Kewangan
Organisasi perniagaan tidak dapat mengelakkan diri daripada
berinteraksi dengan institusi kewangan. Institusi kewangan merupakan salah satu
elemen persekitaran luaran perniagaan yang juga mempengaruhi organisasi
perniagaan. Organisasi perniagaan yang ingin meluaskan atau mengembangkan lagi
aktiviti perniagaannya tetapi tidak mempunyai modal yang cukup boleh mendapatkan
kemudahan pinjaman seperti pinjaman jangka masa pendek, kemudahan “overdraft”
dan sebagainya daripada institusi kewangan. Modal dapat memberi kesan yang
ketara kepada jenis, saiz dan aktiviti-aktiviti perniagaan yang akan
diusahakan.
Apabila dasar institusi kewangan itu berubah seperti
mengurangkan jumlah pemberian kredit, menghadkan pemberian kredit kepada
jenis-jenis perniagaan tertentu, meningkatkan kadar faedah pinjaman asas (BLR)
dan sebagainya, organisasi perniagaan yang membuat pinjaman terpaksa menanggung
peningkatan liabiliti yang signifikan. Misalnya, kenaikan kadar faedah pinjaman
asas secara mendadak semasa kegawatan ekonomi pada tahun 1997 menyebabkan
banyak organisasi perniagaan mengalami kemerosotan. Kerajaan Malaysia terpaksa
mengarahkan semua institusi kewangan di Malaysia menurunkan kadar faedah
pinjaman untuk menyelamatkan ekonomi negara Malaysia. Langkah penurunan kadar
faedah pinjaman asas daripada institusi kewangan dapat memberi nafas baru
kepada organisasi perniagaan yang menghadapi masalah kewangan serta pemulihan
semula ekonomi Malaysia.
e) Sosial dan Budaya
Dalam dunia perniagaan, penilaian terhadap persekitaran
social dan budaya tidak dapat diringankan kerana masyarakat yang menggunakan
barangniaga dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh organisasi perniagaan
mempunyai tahap sensitivity tersendiri. Setiap masyarakat seperti masyarakat
majmuk di Malaysia mempunyai nilai-nilai etika yang tersendiri mengikut bangsa
dan agama.
Organisasi perniagaan perlu menghormati perbezaan nilai-nilai
etika di kalangan masyarakat. Misalnya, makanan yang dikeluarkan khas untuk
masyarakat beragama Islam di Malaysia diwajibkan mempamerkan logo “halal”
daripada Jabatan kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Kesedaran tentang perbezaan,
keinginan untuk mempelajari, mengetahui dan memahami perbezaan dan persamaan
nilai-nilai etika yang diamalkan oleh sesebuah masyarakat dapat membantu
organisasi perniagaan untuk maju dan mengembangkan perniagaannya sepanjang
masa.
f) Persekitaran Politik dan
Undang-undang
Organisasi perniagaan juga harus prihatin dan peka kepada
persekitaran politik dan undang-undang yang telah ditetapkan oleh kerajaan di
tempat ia beroperasi. Perniagaan tidak dapat dipisahakan daripada kuasa
politik. Ia mungkin menyulitkan aktiviti-aktiviti organisasi perniagaan atau
memberi peluang kepada organisasi perniagaan. Misalnya, untuk melindungi dan
mengembangkan industri kereta yang baru, kerajaan Malaysia sebagai pemegang
kuasa politik mengenakan kadar cukai import yang tinggi terhadap kemasukan barangan
seperti komponen dan alat ganti kereta dari negara luar. Tindakan kerajaan
Malaysia ini akan memberi tekanan kepada pengimport barangan yang berkaitan.
Pada masa yang sama, ia juga memberi kebaikan dan sokongan kepada peniaga
tempatan.
Selain itu, undang-undang dan peraturan yang digubahkan
bertujuan menjamin etika perniagaan. Misalnya, undang-undang jualan langsung
(Direct Sale) bertujuan untuk memberi perlindungan kepada para pembeli dan
pengguan terakhir. Persekitaran politik yang stabil dan undang-undang yang
sempurna membolehkan oragnisasi perniagaan terus beroperasi dan berkembang.
Global / Persekitaran Antarabangsa
Pada
era globalisasi, operasi perniagaan tidak lagi terhad kepada persekitaran
luaran setempat. Para peniaga tempatan harus bersedia dan menyusun strategi dan
merancang perniagaannya supaya benar-benar berdaya saing dengan peniaga-peniaga
antarabangsa. Keadaan politik, ekonomi dan perkembangan teknologi semasa di
negara-negara asing banyak berinteraksi dan memberi kesan yang signifikan
kepada perjalanan perniagaan di negara tempatan. Misalnya, kegawatan ekonomi
yang berlaku di Malaysia pada tahun 1997 telah menjejaskan sedikit sebanyak
negara-negara barat yang mengeksport industri pendidikan mereka. Kerajaan
Malaysia telah mengambil keputusan untuk membekukan penghantaran
pelajar-pelajar untuk melanjutkan pelajaran mereka ke luar negara. Tindakan
kerajaan Malaysia sedemikian secara tidak langsung memaksa banyak institusi
pengajian tinggi luar negara untuk menawarkan biasiswa atau mengurangkan yuran
pengajian kepada pelajar-pelajar Malaysia yang melanjutkan pelajaran mereka ke
luar negara.
PERSEKITARAN TUGAS (PIHAK YG BERKEPENTINGAN)
|
|||||
PIHAK
|
DEFINISI
|
BAGAIMANA IA MEMPENGARUHI?
|
T/JAWAB PERNIAGAAN?
|
||
Pelanggan
|
Pembeli produk
|
Perubahan
citarasa -pengaruhi
jenis keluaran/harga/kualiti produk
Ikut
citarasa/ kehendak pelanggan
Jaga
kualiti/harga/mutu
Beri maklumat benar/lengkap
|
|||
Pembekal
|
Bekalkan
INPUT/Bhn Mentah
|
Bekalan
yg berterusan &
cekap – pengaruhi kejayaan sykt
Bayar
hutang ikut tempoh
Ikut
perjanjian jual
beli
|
|||
Pesaing
|
Penjual
produk serupa & di tempat sama
|
Persaingan
harga/kualiti – perlu buat inovasi terhdp produk
Amalkan persaingan sihat
Tidak
cemarkan nama pesaing
|
|||
Pembiaya/Pemodal
|
Pemberi pinjaman & modal
|
Sumbangan
modal/pinjaman tinggi-bolehkan pembesaran
perniagaan
Bayar
hutang ikut syarat
Beri pulangan/dividen yang baik
Bekalkan maklumat yg diperlukan
|
|||
Pekerja
|
Tenaga buruh (mental/fizikal)
|
Pekerja
ygberkemahiran/baik-dpt tingkatkan produktiviti
Semangat
kerjasama/motivasi-bantu perniagaan capai
matlamat
Sediakan suasana tempat kerja yg baik
Jaga
kebajikan / adil / hormati idea pekerja
|
|||
Kerajaan
|
Penguatkuasa
undang2
|
Cukai
yg tinggi- untung akan kurang
Pewujudan tanggjwb sosial- aktiviti perniagaan akan
terjejas/terbatas
Jalankan
perniagaan ikut peraturan
Daftar
perniagaan- ada lesen
Bayar
cukai kpd kerajaan
|
|||
PERSEKITARAN UMUM
|
|||||
PERSEKITARAN
|
DEFINISI
|
BAGAIMANA IA MEMPENGARUHI?
|
|||
Ekonomi
|
Keadaan/Sistem
EkonomiKuasa beli/harga brgDinamik Pasaran/Risiko
|
Prestasi
ekonomi-baik/buruk..
Sistem
ekonomi yang diamalkan kapitalis/sosialis
Harga
barang-mahal/murah
Kadar
tukaran wang-menarik/ tidak
Sistem
kewangan/bank- efisyen/lembab
|
|||
Sosiobudaya
|
Nilai budaya sosial/etikaPerubahan
populasiTanggungjawab social
|
Budaya
unik - pelbagai agama/adat resam/perayaan
Sikap/minat,
golongan muda/tua - berbeza citarasa
Taraf
hidup-kaya/miskin/bandar/luar bandar
|
|||
Politik
& Perundangan
|
Keadaaan
politik, polisi awam, peraturan dan kawalan kerajaan, sokongan atau galakan
kerajaan serta sistem percukaian
|
Bergantung
kpd sistem politik yg diamalkan- komunis/kapitalis
Undang2
yg ketat-perlindungan hak cipta
Kestabilan
politik
Galakan
kerajaan
|
|||
Persaingan
& Jaringan
|
Persaingan,
jenis struktur pasaran, dan persaingan harga, produktiviti dan persaingan
antarabangsa
|
Bergantung
kpd jenis persaingan-jika tulen-harga akan rendah tapi perlu jaga kualiti
|
|||
Teknologi
|
Sebarang
perubahan penggunaan sains
|
Memudahkan
& percepatkan capaian maklumat
Prosedur
kerja lebih mudah/cepat
Jimat
kos penggunaan buruh
|
|||
Fizikal
|
Kemudahan
fizikal (bangunan, jalanraya, perhubungan), tenaga (minyak, elektrik, dll),
sumber semulajadi, pencemaran alam, dan ekologi.
|
Pengangkutan
yg cekap akan cepatkan penghantaran brg
Kemudahan
perhubungan yg baik akan percepatkan proses perniagaan
Kemudahan
pergudangan
Kemudahan
Air dan letrik
Kekayaan
sumber semulajadi
|
|||
No comments:
Post a Comment