RISIKO POLITIK NEGARA TERHADAP PERNIAGAAN
YANG MENCORAKKAN SESUATU TINDAKAN
RISIKO POLITIK DALAM PERNIAGAAN
YANG MENCORAKKAN SESUATU TINDAKAN
RISIKO POLITIK DALAM PERNIAGAAN
- RISIKO POLITIK adalah JENIS RISIKO yang di hadapi oleh Para PELABUR, SYARIKAT dan KERAJAAN yang merupakan SATU RISIKO yang boleh DI FAHAMI dan DI URUSKAN dengan mengambil LANGKAH BERJAGA-JAGA di dalam setiap PELABURAN yang di lakukan.
- RISIKO di Istilahkan sebagai SESUATU PULANGAN atau KESAN daripada sesuatu PERUBAHAN terhadap APA yang di lakukan yang MERUBAH KESTABILAN POLITIK dalam Negara.
- Ketidak-stabilan itu pula akan mempengaruhi KESAN atau IMPLIKASI yang akan berlaku dari PERUBAHAN DASAR yang di lakukan melalui Badan Perundangan Negara yang melibatkan banyak Golongan.
- Terutama di dalam DASAR PELABURAN ASING dan Perubahan di dalam KAWALAN KETENTERAAN Negara.
- RISIKO POLITIK juga di kenali sebagai "RISIKO GEOPOLITIK" dan akan menjadi FAKTOR kepada BATASAN PELABURAN untuk sesuatu MASA atau KEADAAN.
- RISIKO POLITIK juga amat SUKAR untuk DI UKUR kerana KETIADAAN CONTOH-CONTOH atau KAJIAN KES terhadap apa yang berlaku di dalam sesebuah Negara.
- Hanya beberapa kategori Risiko Politik yang boleh Di INSURANKAN melalui Agensi-Agensi Antarabangsa tetapi HASIL PULANGAN yang bakal di terima tidak seperti yang di harapkan, hanya boleh mendapatkan PULANGAN MODAL yang ASAS.
REAKSI PELABUR TERHADAP PERUBAHAN POLITIK
Di dalam PASARAN SAHAM dan DUNIA KEWANGAN
ANTARABANGSA, Sikap PELABUR terhadap APA JUGA yang berlaku di dalam DUNIA
POLITIK sesuatu Negara, mereka akan:
- MENJUAL dahulu APA juga PEGANGAN SAHAM atau PELABURAN yang mereka miliki
- KEMUDIAN mereka baharu BERTANYA atau MENYIASAT Apakah PERUBAHAN yang berlaku secara TELITI.
- LANGKAH ini adalah PERBUATAN LAZIM yang mereka lakukan untuk MENGELAKKAN KERUGIAN jika sesuatu PERUBAHAN POLITIK BERLAKU yang akan MENJEJAS PELABURAN mereka.
- Ini adalah kerana RISIKO POLITIK Amat Besar KESANNYA kepada PELABURAN dan sesekali TIDAK SAMA dengan sesuatu RISIKO dari KEMEROSOTAN EKONOMI atau KEWANGAN yang sentiasa berlaku di dalam PASARAN KEWANGAN & EKONOMI.
CONTOH RISIKO POLITIK
RISIKO POLITIK boleh
WUJUD di dalam keadaan
seperti sesebuah NEGARA itu mengalami :-
- Perubahan di dalam PUCUK PIMPINAN Negara dengan BERTUKAR NYA seseorang Presiden atau Perdana Menteri.
- Atau sesuatu KERAJAAN yang MEMERINTAH Bertukar PARTI di sebabkan sesuatu KEKALAHAN di dalam PILIHAN RAYA.
- Dimana setiap PEMIMPIN memiliki CARA atau GAYA mereka yang TERSENDIRI di dalam MEMIMPIN NEGARA walaupun dari PARTI MEMERINTAH YANG SAMA.
- Sesuatu PERUBAHAN terhadap SESUATU DASAR yang telah LAMA DI GUNAKAN tetapi di lakukan PERUBAHAN.
- Dimana SETIAP KEMENTERIAN yang berfungsi untuk Mengawal-Selia Ekonomi Negara bertindak melakukan PERUBAHAN DASAR.
- TINDAKKAN seperti itu juga di TAKRIFKAN sebagai RISIKO POLITIK kerana KESAN atau IMPLIKASI terhadap PERUBAHAN DASAR itu maseh belum di ketahui BURUK & BAIK NYA kepada EKONOMI NEGARA.
MENANGANI RISIKO POLITIK
- PARA PELABUR yang Bijak & Berpengalaman SELALU NYA akan MENUNGGU sesebuah Negara yang telah melakukan PERUBAHAN POLITIK & DASAR NEGARA Mengadakan TAKLIMAT PERNIAGAAN yang di lakukan di Dalam dan di Luar Negara.
- Kerana sudah MENJADI LUMRAH sesebuah KERAJAAN untuk MEMBERIKAN sesuatu PENERANGAN kepada PELABUR dari Dalam dan Luar Negara dengan TUJUAN untuk MEMBINA KEYAKINAN para Pelabur terhadap Kestabilan di dalam Negara.
- Dan Para Pelabur akan MENGGUNAKAN Sesi Taklimat seperti itu untuk MENELITI & MENYELIDIK segala RISIKO yang MASEH WUJUD dan JAMINAN sesebuah KERAJAAN terhadap PELABURAN mereka.
LANGKAH KERAJAAN YANG MEMERINTAH
- Oleh kerana SEBAB-SEBAB yang telah di sebutkan itulah yang telah MENDORONG sesebuah Negara seperti Negara MALAYSIA menonjolkan SEGALA PROGRAM TRANFORMASI EKNOMI NEGARA kepada PARA PELABUR dari Dalam dan Luar Negara.
- Dan MENJELASKAN KEDUDUKAN yang SEBENAR segala LANGKAH-LANGKAH PERUBAHAN, KEMAJUAN dan UNJURAN KERAJAAN terhadap apa yang mereka Lakukan.
- Dan untuk menjayakan PROGRAM TAKLIMAT seperti ini, sesebuah KERAJAAN akan menggunakan PAKAR-PAKAR EKONOMI yang di KENALI atau yang BERWIBAWA sebagai PEMANGKIN KEYAKINAN PELABUR.
- Di Negara Malaysia, Kerajaan menggunakan Khidmat Pakar Ekonomi Negara seperti Dato' Seri IDRIS JALA yang terkenal KEMAHIRAN & KETOKOHAN nya di dalam Dunia Korporat melalui Syarikat SHELL dan MAS.
- Langkah menonjolkan SIAPA YANG MENERAJUI Hal Ehwal Ekonomi Negara adalah suatu STRATEGI KERAJAAN MEYAKINKAN PELABUR dari pelbagai Negara untuk MELABUR ke dalam MALAYSIA. Personaliti seperti Dato' Seri IDRIS JALA adalah seperti MASKOT NEGARA di dalam PEMBANGUNAN EKONOMI NEGARA.
- IRONI NYA, CARA atau STRATEGI yang di guna-pakai oleh Dato' Seri IDRIS JALA sememang nya DI KETAHUI oleh Dunia Korporat dan Pakar-Pakar Ekonomi Dunia sebagai STRATEGI YANG BERTEPATAN dengan PERMASAALAHAN dan STRATEGI tersebut SERING DI GUNA-PAKAI di dalam Dunia Korporat Antarabangsa dan Negara-Negara MAJU.
KESTABILAN POLITIK
- Akhir sekali, Pihak PELABUR akan meneliti KESTABILAN POLITIK yang di miliki oleh sesebuah KERAJAAN yang MEMERINTAH.
- Dimana mereka akan MENILAI POTENSI sesebuah KERAJAAN itu untuk TUMBANG atau DI TUMBANGKAN di dalam Proses PILIHAN RAYA NEGARA.
- Jika melalui PENILAIAN mereka mendapati sesebuah KERAJAAN itu AKAN TUMBANG, maka mereka akan menggunakan STRATEGI MENUNGGU sehingga KEPUTUSAN PILIHAN RAYA itu selesai dan SIAPAKAH PEMENANG NYA.
- Setelah KERAJAAN BAHARU mengangkat SUMPAH, baharu lah mereka Menilai Semula Keadaan dan akhir nya kan melakukan KEPUTUSAN MUKTAMAD samaada akan
STRATEGI MEMECAHKAN JENIS PELABURAN
- Untuk MENANGANI RISIKO POLITIK di dalam Sesebuah Negara yang sedang mengalami Perubahan dasar dan Politik, Para Pelabur LAZIM NYA akan "MEMECAHKAN PELABURAN" kepada SEKTOR-SEKTOR LAIN.
- Seperti SEKTOR PELABURAN JANGKA-PENDEK sebagai langkah untuk MENGIMBANGI PELABURAN yang HILANG dari sesebuah Negara buat sementara Waktu.
- Yang terlibat dalam JENIS PELABURAN yang tidak berkaitan rapat dengan GEJALA RISIKO POLITIK seperti BON, INSURAN, EMAS dan LOGAM BERHARGA atau pun dalam SIMPANAN TETAP JANGKA PENDEK tetapi tidak akan memberi PULANGAN seperti yang di harapkan.
DI SEBABKAN ITU SETIAP
KERAJAAN HARUS :
- Bersikap BERHATI-HATI di dalam MELAKSANAKAN APA JUGA POLISI yang akan MENJEJASKAN EKONOMI yang perlu DI HITUNG dari SUDUT YANG LUAS.
- Dimana SETIAP DASAR atau POLISI yang akan di laksanakan itu HARUS mengambil kira "KEYAKINAN PELABUR" samaada dari Dalam atau Luar Negara.
- KESILAPAN KECIL di dalam melaksanakan sesuatu DASAR - POLISI akan menyebabkan Para Pelabur Dalam Negara membawa KELUAR PELABURAN ke Negara lain yang lebih MENJIMATKAN &MENGUNTUNGKAN.
- Juga akan MENGHALANG PELABUR LUAR dari datang menanam Pelaburan baharu di dalam Negara.
CONTOH PENTING
- Yang boleh di jadikan CONTOH PENTING di dalam NEGARA MALAYSIA ialah HASRAT KERAJAAN untuk melakukan perkara-perkara berikut.
- Dan 3 PERKARA ini boleh di TAKRIFKAN sebagai MAJOR ECONOMY KILLER kepada EKONOMI MALAYSIA jika KERAJAAN tidak BIJAK MENANGANI NYA.
1) GAJI MINIMA KEBANGSAAN yang jika tidak
di LAKUKAN dengan TEPAT & BETUL akan:
- Memaksa PELABUR Dalam Negara sekarang KELUAR ke Negara lain di sebabkan oleh KENAIKAN KOS OPERASI dari Kenaikan GAJI PEKERJA.
- Menghindari Pelaburan baharu MASUK ke dalam Negara atas sebab yang sama.
- Kerana KENAIKAN GAJI MINIMA juga berkaitan dengan BAYARAN GAJI secara KESELURUHAN termasuk POTONGAN EPF dan BONUS TAHUNAN.
2) PENGENALAN CUKAI GST
- Ini juga akan melibatkan KENAIKAN KOS OPERASI PERNIAGAAN secara LANGSUNG
- Dimana SETIAP BARANGAN akan di kenakan CUKAI IMPORT secara BERASINGAN menurut JENIS.
- Dan apabila KOS MEMBINA, MEMBUAT & MENGELUAR menjadi TINGGI di Negara Malaysia. DAYA SAING mereka di Arena Antarabangsa Turut Terjejas.
3) HARGA MINYAK
PETROL & DIESEL
Yang pula akan MENJEJASKAN KOS
OPERASI untuk :
- Segala KOS PENGANGKUTAN PENGHANTARAN yang semakin MAHAL
- Juga melibatkan kenaikan KOS TENAGA LETRIK untuk kegunaan Kilang dan Bangunan-Bangunan Operasi Perniagaan
- Akan Mengurangkan KUASA MEMBELI RAKYAT UMUM kerana terpaksa melakukan PENJIMATAN.
No comments:
Post a Comment