SISTEM EKONOMI
Ekonomi negara-negara boleh
dibezakan menurut beberapa dimensi seperti yang disenaraikan di dalam Jadual 1.
Di sini kita akan membincangkan beberapa daripadanya.
Sistem ekonomi yang diamalkan oleh negara-negara di dunia
boleh dibahagikan kepada 3 kategori utama iaitu pasaran bebas, kawalan pusat
dan ekonomi campuran.
Dimensi
|
Keterangan
|
Sistem
|
Struktur ekonomi negara sama
ada pasaran bebas, kawalan pusat atau campuran.
|
Keluaran Negara
Kasar
|
KNK mengukur jumlah nilai
pasaran (market value) keseluruhan barangan dan perkhidmatan yang dihasilkan
oleh sesebuah negara.
|
Perindustrian
|
Setakat mana negara telah
bergerak dari ekonomi berdasarkan pertanian, perikanan, perlombongan dan
sebagainya ke arah perindustrian.
|
Kadar Pertumbuhan
|
Peratus pertumbuhan ekonomi
dari setahun ke setahun.
|
Kadar Inflasi
|
Peratus perubahan nilai wang
dari setahun ke setahun.
|
Polisi kerajaan
|
Dasar-dasar kerajaan yang
boleh meningkatkan atau membantutkan ekonomi.
|
Imbangan bayaran
|
Kebolehan negara membayar kos
import berbanding dengan pendapatan dari eksport.
|
Jadual 1
Pasaran Bebas
Di dalam sistem ekonomi pasaran bebas, sumber-sumber
(termasuk barangan akhir) adalah diagihkan berdasarkan permintaan dan
penawaran. Kadar permintaan adalah semata-mata bergantung kepada kehendak
pengguna. Penawaran pula adalah ditentukan secara amnya oleh pembekal-pembekal.
Akibat dari interaksi di antara kedua-dua faktor ini, harga barangan akan
ditentukan. Perubahan kepada harga ditentukan semata-mata oleh perubahan di
dalam interaksi antara penawaran dan permintaan.
Sudah tentu, terdapat unsur-unsur lain yang mempengaruhi
proses interaksi di atas yang perlu diambil kira. Unsur tersebut termasuk
polisi dan campur tangan kerajaan, kegiatan persatuan buruh, persatuan
pengguna, syarikat monopoli dan persatuan syarikat-syarikat. Bagaimana mereka
mempengaruhi proses tersebut adalah dibincangkan dengan terperinci di dalam
buku-buku teks ekonomi. Sistem pasaran bebas diamalkan oleh banyak negara pada
hari ini. Negara yang sering dijadikan contoh ialah Amerika Syarikat dan
negara-negara di Eropah. Di Asia, negara Jepun dan Hong Kong turut mengamalkan
sistem ini.
Kawalan Pusat
Sistem ekonomi kawalan pusat semakin hari semakin tidak
popular. Ianya pernah diamalkan oleh negara-negara komunis seperti Soviet Union
sebelum negara itu berpecah. Di dalam sistem ini, keputusan pengagihan sumber
dan penetapan harga keluaran dilakukan oleh kerajaan. Ini adalah kerana sistem
ini berasaskan kepada andaian bahawa kerajaan adalah pihak yang mengetahui
apakah industri-industri yang perlu untuk kebajikan masyarakat. Sistem ini jika
dipraktikkan secara total, tidak membenarkan individu memiliki apa-apa aset
pun. Semua aset adalah milik kerajaan.
Kejatuhan Soviet Russia telah membuktikan bahawa sistem ini
adalah berdasarkan kepada teori yang lemah. Apabila teori yang lemah tersebut
cuba dipraktikkan, maka banyak masalah mula timbul yang mengakibatkan rakyat
menderita. Sekarang sistem ini hanya diamalkan di negara seperti Cuba dan Korea
Utara.
Ekonomi Campuran
Sistem ekonomi campuran pula merupakan sistem yang paling
banyak diamalkan di dunia. Ia merupakan satu sistem yang mempunyai
elemen-elemen dari kedua-dua sistem di atas. Dalam erti kata yang lain, negara
yang mengamalkan sistem ini mempunyai sistem pasaran bebas di mana individu
dibenarkan memiliki aset dan permintaan dan penawaran menentukan bagaimana
sumber dan keluaran diagihkan. Tetapi pada masa yang sama kerajaan juga banyak
campur tangan di dalam ekonomi. Sebagai contoh, bagi keluaran tertentu kerajaan
akan menentukan harga pasaran. Kerajaan juga mungkin melabur di dalam sektor
tertentu walaupun sektor swasta tidak cenderung untuk melabur di dalam sektor
tersebut. Jelas sekali negara Malaysia adalah contoh terbaik sebuah negara yang
mengamalkan sistem ini.
Di samping membezakan negara dari segi sistem ekonomi
seperti di atas, satu aspek lain yang sering digunakan ialah tahap kemajuan
ekonomi sesebuah negara. Sebagai contoh, cara yang paling biasa ialah dengan
membandingkan keluaran negara kasar atau KNK negara-negara. Berdasarkan
perbandingan ini, negara-negara boleh dibahagikan seperti berikut; Negara
Berpendapatan Tinggi, Negara Berpendapatan Sederhana, Negara Berpendapat
Rendah.
Sehubungan dengan KNK ialah Keluaran Dalam Negara Kasar,
KDNK yang mengukur nilai pasaran keseluruhan barangan dan perkhidmatan yang
dihasilkan oleh sesebuah negara di dalam negara itu sendiri. Misalnya,
nilai-nilai kereta Jepun yang diperbuat di AS akan dikira sebahagian daripada
KNK tetapi tidak sebagai KDNK. Lazimnya, perbezaan di antara KNK dan KDNK
adalah begitu sedikit dan boleh diabaikan.
Negara-negara juga dibezakan berdasarkan kepentingan
sektor perindustrian di dalam ekonomi negara tersebut. Negara di mana sektor
perindustrian memainkan peranan penting dipanggil negara perindustrian dan ini
termasuk negara Amerika Syarikat, kebanyakan negara Eropah Barat dan Jepun
sementara Singapura, Taiwan, Korea dan Hong Kong dipanggil negara perindustrian
baru (NICs).
Seseorang pengurus firma antarabangsa juga harus peka
dengan perbezaan prestasi ekonomi di antara negara di mana ukuran terpenting
ialah pertumbuhan ekonomi. Dalam masa dua dekad yang lepas, negara-negara Asia
Timur telah menunjukkan prestasi pertumbuhan ekonomi yang sungguh mengagumkan
dengan mencatat kadar pertumbuhan sekitar 5 – 8 %. Jepun, sebagai negara
pertama di kalangan negara Asia Timur yang mencapai taraf negara perindustrian
memang begitu dikenali dengan pertumbuhan ekonomi yang pesat. Begitu juga
Korea, Taiwan, Hong Kong dan Singapura. Beberapa buah negara Asia Tenggara lain
juga menunjukkan prestasi yang memberangsangkan seperti Malaysia, Thailand dan
Indonesia. Malangnya krisis matawang yang bermula pada tahun 1997 telah
memberikan kesan negatif yang begitu mendadak. Tetapi pada hujung tahun 1999,
tanda-tanda telah mula timbul untuk menunjukkan bahawa kesan negatif tersebut
mulai reda.
Negara-negara di Afrika (kecuali Afrika Selatan) sehingga
kini langsung tidak menunjukkan prestasi ekonomi yang menggalakkan.
Pelabur-pelabur asing secara amnya tidak cenderung untuk melabur di sana. Salah
satu faktor yang mengakibatkan keadaan ini ialah suasana politik yang tidak
stabil. Perang saudara sering berlaku ditambah dengan banyak negara di sana
dipimpin oleh diktator.
Aspek ekonomi lain yang perlu diberi perhatian oleh
seorang pengurus firma antarabangsa ialah kadar inflasi di sesebuah negara.
Jika kadar inflasi terlalu tinggi, firma menghadapi masalah menentukan harga
kepada keluaran kerana bimbangkan kadar peningkatan kos. Di beberapa buah negara
di Amerika Selatan seperti Brazil, kadar inflasi pernah mencecah 1000 peratus
pada akhir tahun 80an. Ini akan mengakibatkan keluaran yang dieksport oleh
Brazil menjadi mahal dan seterusnya menyebabkan kekurangan daya saing keluaran
dari negara tersebut.
Di samping itu, kadar inflasi boleh menyebabkan rakyat
tidak berpuas hati kerana pendapatan mereka semakin hari semakin kurang dari
segi kuasa beli. Ini boleh menyebabkan suasana politik yang tidak menentu. Di
Malaysia, kadar inflasi tidak pernah mencecah tahap yang setinggi di Brazil.
Seterusnya pengurus firma antarabangsa harus memahami
polisi-polisi umum sesebuah negara dari segi ekonomi dan perdagangan. Aspek
terpenting ialah sikap kerajaan negara tersebut terhadap perdagangan
antarabangsa. Sebagai contoh, pada suatu masa dahulu India adalah sebuah negara
yang tidak cenderung kepada kemasukan firma asing ke negara tersebut. Ini
sangat berbeza dengan negara Singapura di mana firma dari luar negeri diberi
kebebasan penuh untuk beroperasi di negara tersebut. Ramai penganalisis
mengatakan bahawa ini adalah salah satu dari sebab utama kenapa keadaan ekonomi
Singapura adalah jauh lebih baik berbanding dengan India.
Satu lagi aspek ekonomi yang perlu diberi pertimbangan
oleh pengurus firma antarabangsa ialah kedudukan imbangan bayaran sesebuah
negara. Ini adalah kerana apabila sesebuah negara menghadapi keadaan imbangan
bayaran yang sering defisit, ini bermakna negara tersebut lebih banyak
mengimport dari mengeksport. Keadaan ini tidak boleh terus dibenarkan
berkekalan dan harus diperbetulkan. Langkah pembetulan inilah yang sering
menimbulkan masalah kepada firma antarabangsa. Ini adalah kerana langkah
tersebut sering kali menyebabkan ekonomi negara akan mengalami kemelesetan demi
untuk mengurangkan jumlah import. Pengurus firma antarabangsa perlu bersedia
untuk menghadapi kemungkinan jualannya juga akan meleset.
No comments:
Post a Comment