PERSEKITARAN
PERUNDANGAN
Satu firma tempatan mestilah mengikut undang-undang dan adat tanah kelahirannya. Satu perniagaan antarabangsa pula menghadapi satu tugas yang lebih kompleks. Ia mestilah
mematuhi undang-undang bukan sahaja tanah kelahirannya tetapi juga undang-undang semua negara tuan rumah di mana ia beroperasi. Kedua-dua undang-undang tanah kelahirannya dan negara
tuan rumah boleh secara kritis menjejaskan firma antarabangsa dalam mengendalikan perniagaan mereka.
PERBEZAAN SISTEM
PERUNDANGAN
Undang-Undang Biasa
(Common Law)
Ø Undang-undang yang dicipta oleh masyarakat British pada suatu ketika dahulu yang dikatakan lebih maju dari bangsa-bangsa lain.
Ø Diwujudkan
berasaskan kes-kes terdahulu. undang-undang lepas digunapakai dalam suatu
penghakiman.
Contoh-contoh
negara yang mengamalkan undang-undang Common Law :
·
Amerika Syarikat
·
Kanada
·
Australia
·
India
·
New Zealand
·
Malaysia
Ø Institusi-institusi
perundangan dan budaya ini serupa dengan yang wujud secara bersejarah di benua Eropah dan masyarakat lain dimana duluan dan adat telah pada
satu masanya memainkan peranan yang penting dalam sistem kehakiman, termasuk undang-undang Jerman yang direkod dalam sejarah Rome
Purba.
Ø Undang-undang
biasa yang diaplikasi pada kes sivil (yang berlawanan dengan kes jenayah diwujudkan sebagai cara untuk memberi peluang kepada
mereka yang menderita disebabkan kerosakan kepada harta benda mereka untuk
menuntuk ganti
rugi.
Ø Bentuk-bentuk
undang-undang biasa ini dipanggil undang-undang
Tort dengan klasifikasi Tort yang sengaja dilakukan
(seperti pencerobohan) dan yang tidak sengaja dilakukan (seperti kecuaian).
Undang-Undang Sivil
Ø Yang
diwujudkan di negara barat selepas undang-undang Common Law.
Ø Undang-undang
dicipta terlebih dahulu sebelum melakukan kesalahan
Ø Contoh
: Mesir
·
Sistem perundangan sivil adalah undang-undang berkod yang mengunakan satu sistem peraturan
komprehensif yang diaplikasi dan ditafsir oleh para hakim.
·
Ia
merupakan sistem perundangan yang paling meluas pengamalannya di seluruh dunia
dengan 60% daripada penduduk dunia menduduki negara yang ditadbir oleh sistem
perundangan sivil.
·
Apabila undang-undang
sivil dirujuk sebagai sistem perundangan, maka konsepnya perlulah dibezakan
dengan istilah undang-undang sivil (yang merujuk kepada jenis undang-undang) di
dalam sesebuah negara. Sistem
perundangan sivil adalah merujuk kepada sistem perundangan yang berasal
daripada sistem perundangan Roman. Sistem perundangan ini diamalkan di
kebanyakan negara Eropah. Manakala
istilah undang-undang sivil (yang bukan merujuk kepada sistem) adalah merupakan
undang-undang yang mengawal kegiatan sivil sesebuah masyarakat seperti
undang-undang kontrak, undang-undang tanah dan sebagainya. Selalunya undang-undang yang mengawal kegiatan
sivil sesebuah masyarakat dibezakan dengan undang-undang jenayah.
·
Perbezaan paling ketara sistem perundangan sivil
dengan common law adalah bahawa secara lazimnya, hanya enakmen legislatif
adalah mengikat dari segi undang-undang, tetapi bukan kes-kes duluan,
kecualilah satu perkara yang serupa telah diputuskan oleh mahkamah yang lebih
agung. Tetapi sebagai satu pengamalan yang praktikal, mahkamah-mahkamah
biasanya mengikut keputusan mereka yang lalu. Tambahan pula, dalam sesetengah
sistem perundangan sivil (sebagai contoh di Jerman),
tulisan para cendakiawan undang-undang mempunyai pengaruh yang kuat keatas
mahkamah-mahkamah.
·
Dalam kebanyakan bidang kuasa pusat undang-undang khusus adalah kodifikasi dalam bentuk kod sivil, tetapi di sesetengah bidang
seperti di Scotland,
mereka tidak pula dikodifikasikan. Sistem perundangan sivil sebagaimana
dinotakan diatas mempunyai asas dalam undang-undang Rom, yang
diamalkan oleh para cendakiawan dan mahkamah daripada zaman pertengahan Eropah. Kebanyakan
sistem moden kini berbalik kepada gerakan kodifikasi abad ke-19. Kod sivil ramai negara, terutama bekas jajahan
Perancis dan Sepanyol menyerupai Code Napoléon dalam sesetengah hal tetapi tidak
untuk bagi kawasan Eropah timur, Eropah tengah, Scandinavia dan negara-negara Asia timur. Dinyatakan juga bahawa BGB Jerman diolah daripada undang-undang
Rom dan tradisi perundangan Jerman sendiri, dan adalah satu pengaruh kepada kod
sivil dalam negara lain.
·
Kepentingan
Code Napoléon tidaklah boleh diperbesarkan kerana ia hanya merangkumi
sesetengah cabang undang-undang khusus,
dimana kod-kod lain pula mentadbir undang-undang koperat, undang-undang cukai dan undang-undang perlembagaan.
·
Undang-undang Sivil adalah undang-undang yang
paling banyak tersebar di merata dunia.
Undang-Undang
Berasaskan Agama
·
Terbentuk oleh
tuhan yang mencipta manusia
·
Diadaptasi oleh kitab-kitab yang dianuti agama tersebut
·
Contoh-contoh kitab :
Islam - Al-Quran
Kristian - Bible
·
Negara : Timur Tengah
·
Di dalam ajaran Islam, undang-undang keagamaan disebut sebagai
"Syari'ah". Di antara ciri-ciri utama adalah seperti berikut:
c.
Mengikuti undang-undang Syariah
adalah juga ibadah.
·
Di dalam ilmu kajian perbandingan
undang-undang, undang-undang keagamaan juga dikategorikan sebagai undang-undang
diri (personal law), iaitu
undang-undang yang mengawal kehidupan seseorang individu.
·
Contohnya, apabila seseorang ingin
berkahwin, maka dia akan merujuk kepada undang-undang agamanya untuk menentukan
keesahan perkahwinan yang akan dilangsungkan.
·
Contohnya, terdapat ajaran
"Sepuluh Prinsip" (The Ten Commandments) di dalam agama Yahudi yang
salah satunya melarang pembunuhan. Oleh itu, sebahagian pengikut mungkin lebih
taat mengikuti undang-undang agama, manakala sebahagian pengikut tidak berapa
menghiraukan undang-undang agama.
Undang-Undang Birokrasi
·
Bentuk perundangan yang diamalkan oleh negara-negara komunis
·
Contoh : Rusia
China
Cuba
·
Sebuah konsep sosiologi dan sains politik yang merujuk kepada cara bagaimanapun
pentadbiran melaksanakan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan yang sah
secara sosial. Pengurusan ini disifatkan dengan tatacara piawai, pembahagian tanggungjawabyang
formal, hierarki,
dan hubungan tidak
peribadi.
DOMESTIK
BERORIENTASIKAN UNDANG-UNDANG
Ø
Undang-undang negara di mana satu perdagangan antarabangsa beroperasi memainkan peranan utama dalam
membentuk peluang boleh didapati kepada firma tersebut.
Ø
Beberapa undang-undang ini terutamanya direka bentuk mengawal persekitaran ekonomi domestik.
Ø Hukum-hukum sebegitu
mempengaruhi semua aspek sebuah
syarikat operasi domestik: menguruskan
tenaga kerjanya (pengambilan,pampasan dan undang-undang hubungan buruh); pembiayaan operasinya
(sekuriti, perbankan , dan undang-undang kredit);
pemasaran produk-produknya (pengiklanan, pengagihan , dan undang-undang perlindungan pengguna); dan membangunkan dan menggunakan teknologi (paten, hak cipta , dan undang-undang tanda dagangan)
PERKARA-PERKARA
YANG BOLEH MEMPENGARUHI PERNIAGAAN ANTARABANGSA DISEBABKAN PERUNDANGAN
Halangan
perdagangan - setiap dasar atau peraturan kerajaan yang
menghadkan perdagangan antarabangsa. Halangan boleh dibuat dalam banyak bentuk termasuk istilah-istilah
berikut yang merangkumi sekatan-sekatan dalam perdagangan antarabangsa dalam
negara yang mengimport dan mengeksport barang dagangan :
1) Tarif ialah sejenis cukai yang dikenakan ke atas barangan
apabila mereka dibawa masuk merentasi suatu sempadan negara. Tarif biasanya
dihubungkan dengan dasar fahaman perlindungan,
suatu polisi ekonomi untuk mengawal perdagangan antara negara-negara. Atas
alasan politik, tarif biasanya dikenakan ke atas barangan import, walaupun
kadangkala ia turut boleh dikenakan ke aras barangan yang dieksport.
2) Kuota import adalah satu jenis halangan perdagangan bersifat melindungi yang menetapkan
had fizikal pada jumlah barang yang boleh diimport ke satu negara dalam jangka waktu
tertentu. Kuota, seperti sekatan perdagangan lain, digunakan untuk
menguntungkan pengilang barangan dalam ekonomi domestik dengan mengorbankan
faedah yang boleh diperolehi oleh pengguna barangan dalam negara tersebut. Pengkritik mengatakan kuota menggalakkan pada rasuah (rasuah untuk mendapatkan peruntukan
kuota), penyeludupan (mengelakkan kuota), dan harga yang
lebih tinggi bagi pengguna. Dalam ilmu ekonomi, kuota dianggap kurang cekap
daripada tarif.
3) subsidi merupakan satu bentuk bantuan kewangan
yang dibayar kepada suatu perniagaan atau sektor ekonomi. Kebanyakan subsidi
dibuat oleh kerajaan kepada pengeluar atau pengedar di dalam sebuah industri untuk mencegah kemerosotan industri
itu (i.i., sebagai hasil dari satu kesinambungan ketidakuntungan operasi) atau
suatu kenaikan harga produk atau hanya untuk menggalakkannya bagi menggaji
lebih banyak pekerja (seperti
di dalam kes satu subsidi gaji). Contoh-conoth lain adalah
subsidi-subsidi untuk menggalakkan jualan eksport;
subsidi-subsisi ke atas beberapa makanan untuk mengekalkan kos sara hidup,
terutamanya di kawasan perbandaran; dan subsidi-subsidi untuk
menggalakkan pengembangan pengeluaran ladang dan menjayakan kepergantunngan diri di
dalam penghasilan makanan.
Subsidi boleh dianggap sebagai satu
bentuk kefahaman perlindungan atau halangan perdagangan dengan membuat barangan domestik dan
perkhidmatan secara kompetitif buatan menentang import. Subsidi mungkin
mengganggu pasaran, dan boleh mengenakan kos ekonomi yang besar.[2] Bantuan kewangan di dalam bentuk
subsidi mungkin datangnya dari kerajaan, tetapi istilah subsidimungkin merujuk kepada
bantuan oleh orang lain, seperti individu atau institusi bukan kerajaan.
4) Embargo - Dasar
pemulauan yang dilaksanakan oleh kerajaan terhadap import dari negara tertentu. Semua
pihak berkuasa tempatan di pelabuhan, lapangan terbang dan stesen keretapi
melarang barang dari negara yang dikenakan embargo dibawa masuk ke dalam
negara. Sekatan embargo bertujuan
menyekat import dan seterusnya menjejaskan ekonomi negara musuh atau negara
yang melanggar prinsip kemanusiaan dunia.
5) Extraterritoriality – amalan yang
mungkin dibuat oleh Negara yang cuba
mengawal aktiviti perniagaan yang
dikendalikan di luar sempadan mereka.
6) Kawalan
Pertukaran Asing - Kawalan pertukaran asing merupakan
tindakan kerajaan campur tangan dalam pasaran pertukaran asing. Bank pusat
mengawal terhadap jumlah pelbagai mata wang asing yang dapat dibeli oleh
pengimport tempatan. Mata wang asing
diperlukan untuk mengimport barang dari luar negara. Bagi mengurangkan import
dari sesebuah negara, kerajaan akan mengurangkan penawaran mata wang negara
tersebut dalam pasaran. Apabila BNM
mengurangkan jumlah Dolar Amerika yang dapat dibeli oleh pengimport Malaysia,
import dari Amerika akan disekat. Apabila
BNM menghadkan hanya RM1000 per orang yang boleh dibawa ke luar negara, jumlah
perbelanjaan di luar negara akan dikurangkan.
Kawalan pertukaran asing dapat menggalakkan perkembangan industri
pengganti import dalam negara.
7) Subsidi
Eksport - Bantuan kewangan daripada kerajaan
kepada pengeluar yang berorientasikan eksport.
Subsidi eksport akan mengurangkan tanggungan kos pengeluar dan
seterusnya menurunkan harga barang eksport.
Subsidi eksport akan meninggikan kuasa persaingan barang eksport dan
menyekat persaingan eksport negara asing di pasaran antarabangsa. Pemberian subsidi eksport oleh kerajaan
Malaysia kepada pengeluar minyak kelapa sawit di Malaysia telah meningkatkan
eksport minyak kelapa sawit Malaysia dan mengurangkan eksport minyak kacang
soya Amerika di pasaran antarabangsa.
8) Piawai
Kesihatan dan Keselamatan - Sekatan
dalam bentuk peraturan mengawal jenis barang import. Barang import yang tidak mematuhi Piawai
Kesihatan Dan Keselamatan kerajaan tidak boleh dibawa masuk ke dalam negara.
TARIF
Tarif Ad-Valorem
Cukai import yang dihitung berdasarkan harga barang import. Jika
tarif ialah 50%, maka barang import yang bernilai RM20,000 dikenakan jumlah
cukai sebanyak RM10,000, manakala barang import yang bernilai RM40,000
dikenakan jumlah cukai sebanyak RM20,000.
Tarif Spesifik
Cukai tetap yang dihitung berdasarkan kuantiti barang
import. Jika tarif ialah RM30 setiap 100
kilogram beras import, cukai import beras tersebut adalah tetap tidak kira
harga beras import naik atau turun. Sekatan tarif akan :-
- menaikkan harga import barangan,
- mengurangan permintaan tempatan terhadap barangan import,
- menambahkan permintaan tempatan terhadap barangan pengganti import,
- memperbaiki imbangan perdagangan dan imbangan pembayaran negara,
- menambahkan pendapatan negara.
Sekatan Bukan Tarif
Kuota
- Kuota
merupakan tindakan kerajaan mengehadkan kuantiti maksimum barang atau
perkhidmatan yang boleh diimport dari luar negara untuk satu tempoh masa
tertentu.
- Sekatan
kuota akan mengurangkan dan menghadkan jumlah kuantiti import. Apabila kuota
dikenakan, penawaran barang import akan jatuh. Kesannya, kuantiti barang import
dalam pasaran tempatan akan berkurangan.
- Kekurangan
barang import dalam pasaran tempatan akan mendorong pengguna untuk membeli
lebih banyak barang tempatan.
- Sekatan
kuota lebih berkesan daripada tarif untuk mengurangkan persaingan dari luar
apabila permintaan tempatan terhadap barang import tidak anjal harga, iaitu
keadaan di mana peratus penurunan kuantiti diimport adalah sedikit sahaja
walaupun harga import barangan meningkat dengan mendadak.
UNDANG-UNDANG DIARAH MENENTANG FIRMA ASING
Ø Di kebanyakan negara terdapat
isu perbahasan politik antara kerajaan-kerajaan berhaluan kiri dan kanan untuk mendapatkan kuasa, mereka memilih
untuk memindahan pemilikan yang swasta kepada sektor awam, satu
proses dikenali sebagai pemiliknegaraan.
Ø Penukaran harta milik
negeri secara sulit dimiliki harta dipanggil penswastaan.
Ø Industri yang kekurangan mobiliti, industri-industri sumber asli seperti pengeluaran minyak mentah dan
perlombongan dan industri-industri intensif modal seperti keluli, bahan kimia
dan penapisan minyak. Apabila kerajaan
tuan rumah menggantikan pemilik persendirian untuk kerugian mereka, pemindahan
dipanggil perampasan.
Ø Apabila kerajaan tuan rumah tidak menawarkan pampasan, pemindahan tersebut dipanggil penyitaan.
No comments:
Post a Comment