Wednesday, January 29, 2014

PERSEKITARAN UNDANG-UNDANG

PERSEKITARAN PERUNDANGAN

Satu firma tempatan mestilah mengikut undang-undang dan adat tanah kelahirannya. Satu  perniagaan antarabangsa pula menghadapi satu tugas yang lebih kompleks. Ia mestilah mematuhi undang-undang bukan sahaja tanah kelahirannya tetapi juga undang-undang semua negara tuan rumah di mana ia beroperasi. Kedua-dua undang-undang  tanah kelahirannya dan negara tuan rumah boleh secara kritis menjejaskan firma antarabangsa  dalam mengendalikan perniagaan mereka. 

PERBEZAAN SISTEM PERUNDANGAN
Undang-Undang Biasa (Common Law)
Ø  Undang-undang  yang dicipta oleh masyarakat  British pada suatu ketika dahulu yang  dikatakan lebih maju dari bangsa-bangsa lain.
Ø  Diwujudkan berasaskan kes-kes terdahulu. undang-undang lepas digunapakai dalam suatu penghakiman.
Contoh-contoh negara yang mengamalkan undang-undang Common Law :
·         Amerika Syarikat
·         Kanada
·         Australia
·         India   
·         New Zealand
·         Malaysia

Ø  Institusi-institusi perundangan dan budaya ini serupa dengan yang wujud secara bersejarah di benua Eropah dan masyarakat lain dimana duluan dan adat telah pada satu masanya memainkan peranan yang penting dalam sistem kehakiman, termasuk undang-undang Jerman yang direkod dalam sejarah Rome Purba.
Ø  Undang-undang biasa yang diaplikasi pada kes sivil (yang berlawanan dengan kes jenayah diwujudkan sebagai cara untuk memberi peluang kepada mereka yang menderita disebabkan kerosakan kepada harta benda mereka untuk menuntuk ganti rugi.
Ø  Bentuk-bentuk undang-undang biasa ini dipanggil undang-undang Tort dengan klasifikasi Tort yang sengaja dilakukan (seperti pencerobohan) dan yang tidak sengaja dilakukan (seperti kecuaian).

Undang-Undang Sivil
Ø  Yang diwujudkan di negara barat selepas undang-undang Common Law.
Ø  Undang-undang dicipta terlebih dahulu sebelum melakukan kesalahan
Ø  Contoh : Mesir
·         Sistem perundangan sivil adalah undang-undang berkod yang mengunakan satu sistem peraturan komprehensif yang diaplikasi dan ditafsir oleh para hakim.
·          Ia merupakan sistem perundangan yang paling meluas pengamalannya di seluruh dunia dengan 60% daripada penduduk dunia menduduki negara yang ditadbir oleh sistem perundangan sivil.

·         Apabila  undang-undang sivil dirujuk sebagai sistem perundangan, maka konsepnya perlulah dibezakan dengan istilah undang-undang sivil (yang merujuk kepada jenis undang-undang) di dalam sesebuah negara.  Sistem perundangan sivil adalah merujuk kepada sistem perundangan yang berasal daripada sistem perundangan Roman. Sistem perundangan ini diamalkan di kebanyakan negara Eropah.  Manakala istilah undang-undang sivil (yang bukan merujuk kepada sistem) adalah merupakan undang-undang yang mengawal kegiatan sivil sesebuah masyarakat seperti undang-undang kontrak, undang-undang tanah dan sebagainya.  Selalunya undang-undang yang mengawal kegiatan sivil sesebuah masyarakat dibezakan dengan undang-undang jenayah.
 ·         Perbezaan paling ketara sistem perundangan sivil dengan common law adalah bahawa secara lazimnya, hanya enakmen legislatif adalah mengikat dari segi undang-undang, tetapi bukan kes-kes duluan, kecualilah satu perkara yang serupa telah diputuskan oleh mahkamah yang lebih agung. Tetapi sebagai satu pengamalan yang praktikal, mahkamah-mahkamah biasanya mengikut keputusan mereka yang lalu. Tambahan pula, dalam sesetengah sistem perundangan sivil (sebagai contoh di Jerman), tulisan para cendakiawan undang-undang mempunyai pengaruh yang kuat keatas mahkamah-mahkamah.
 ·         Dalam kebanyakan bidang kuasa pusat undang-undang khusus adalah kodifikasi dalam bentuk kod sivil, tetapi di sesetengah bidang seperti di Scotland, mereka tidak pula dikodifikasikan. Sistem perundangan sivil sebagaimana dinotakan diatas mempunyai asas dalam undang-undang Rom, yang diamalkan oleh para cendakiawan dan mahkamah daripada zaman pertengahan Eropah. Kebanyakan sistem moden kini berbalik kepada gerakan kodifikasi abad ke-19. Kod sivil ramai negara, terutama bekas jajahan Perancis dan Sepanyol menyerupai Code Napoléon dalam sesetengah hal tetapi tidak untuk bagi kawasan Eropah timur, Eropah tengah, Scandinavia dan negara-negara Asia timur. Dinyatakan juga bahawa BGB Jerman diolah daripada undang-undang Rom dan tradisi perundangan Jerman sendiri, dan adalah satu pengaruh kepada kod sivil dalam negara lain.
·         Kepentingan  Code Napoléon tidaklah boleh diperbesarkan kerana ia hanya merangkumi sesetengah cabang undang-undang khusus, dimana kod-kod lain pula mentadbir undang-undang koperat, undang-undang cukai dan undang-undang perlembagaan.
·         Undang-undang Sivil adalah undang-undang yang paling banyak tersebar di merata dunia.
 Undang-Undang Berasaskan Agama
·          Undang-undang yang terdapat di dalam sesuatu agama. 
·         Terbentuk oleh tuhan yang mencipta manusia
·         Diadaptasi oleh kitab-kitab yang dianuti agama tersebut
·         Contoh-contoh kitab   : Islam     - Al-Quran
  Kristian  - Bible
·         Negara : Timur Tengah
·         Di dalam ajaran Islam, undang-undang keagamaan disebut sebagai "Syari'ah". Di antara ciri-ciri utama adalah seperti berikut:
a.   Syariah berasal daripada Allah (maksudnya undang-undang Syariah itu bukan dibuat oleh manusia).
b.         Sumber utama undang-undang Syariah adalah Al-Quran dan Hadis shahih.
c.         Mengikuti undang-undang Syariah adalah juga ibadah.
 ·         Di dalam ilmu kajian perbandingan undang-undang, undang-undang keagamaan juga dikategorikan sebagai undang-undang diri (personal law), iaitu undang-undang yang mengawal kehidupan seseorang individu.
·         Contohnya, apabila seseorang ingin berkahwin, maka dia akan merujuk kepada undang-undang agamanya untuk menentukan keesahan perkahwinan yang akan dilangsungkan.
 ·         Contohnya, terdapat ajaran "Sepuluh Prinsip" (The Ten Commandments) di dalam agama Yahudi yang salah satunya melarang pembunuhan. Oleh itu, sebahagian pengikut mungkin lebih taat mengikuti undang-undang agama, manakala sebahagian pengikut tidak berapa menghiraukan undang-undang agama.
 Undang-Undang Birokrasi
·         Bentuk perundangan yang diamalkan oleh negara-negara komunis
·         Contoh : Rusia
               China
               Cuba   
·         Sebuah konsep sosiologi dan sains politik yang merujuk kepada cara bagaimanapun pentadbiran melaksanakan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan yang sah secara sosial. Pengurusan ini disifatkan dengan tatacara piawai, pembahagian tanggungjawabyang formal, hierarki, dan hubungan tidak peribadi.
DOMESTIK BERORIENTASIKAN UNDANG-UNDANG

Ø  Undang-undang negara di mana satu perdagangan antarabangsa beroperasi memainkan peranan utama dalam membentuk peluang boleh didapati kepada firma tersebut. 
Ø  Beberapa undang-undang ini terutamanya direka bentuk mengawal persekitaran ekonomi domestik. 
Ø  Hukum-hukum sebegitu mempengaruhi semua aspek sebuah syarikat operasi domestik: menguruskan tenaga kerjanya (pengambilan,pampasan dan undang-undang hubungan buruh); pembiayaan  operasinya (sekuriti, perbankan , dan undang-undang kredit); pemasaran produk-produknya (pengiklanan, pengagihan , dan undang-undang perlindungan pengguna); dan membangunkan  dan menggunakan teknologi (paten, hak cipta , dan undang-undang tanda dagangan)

PERKARA-PERKARA YANG BOLEH MEMPENGARUHI PERNIAGAAN ANTARABANGSA DISEBABKAN PERUNDANGAN

Halangan perdagangan -  setiap dasar atau peraturan kerajaan yang menghadkan perdagangan antarabangsa. Halangan boleh dibuat dalam banyak bentuk termasuk istilah-istilah berikut yang merangkumi sekatan-sekatan dalam perdagangan antarabangsa dalam negara yang mengimport dan mengeksport barang dagangan :
1)         Tarif ialah sejenis cukai yang dikenakan ke atas barangan apabila mereka dibawa masuk merentasi suatu sempadan negara. Tarif biasanya dihubungkan dengan dasar fahaman perlindungan, suatu polisi ekonomi untuk mengawal perdagangan antara negara-negara. Atas alasan politik, tarif biasanya dikenakan ke atas barangan import, walaupun kadangkala ia turut boleh dikenakan ke aras barangan yang dieksport.
2)         Kuota import adalah satu jenis halangan perdagangan bersifat melindungi yang menetapkan had fizikal pada jumlah barang yang boleh diimport ke satu negara dalam jangka waktu tertentu. Kuota, seperti sekatan perdagangan lain, digunakan untuk menguntungkan pengilang barangan dalam ekonomi domestik dengan mengorbankan faedah yang boleh diperolehi oleh pengguna barangan dalam negara tersebut.  Pengkritik mengatakan kuota menggalakkan pada rasuah (rasuah untuk mendapatkan peruntukan kuota), penyeludupan (mengelakkan kuota), dan harga yang lebih tinggi bagi pengguna. Dalam ilmu ekonomi, kuota dianggap kurang cekap daripada tarif.
3)         subsidi merupakan satu bentuk bantuan kewangan yang dibayar kepada suatu perniagaan atau sektor ekonomi. Kebanyakan subsidi dibuat oleh kerajaan kepada pengeluar atau pengedar di dalam sebuah industri untuk mencegah kemerosotan industri itu (i.i., sebagai hasil dari satu kesinambungan ketidakuntungan operasi) atau suatu kenaikan harga produk atau hanya untuk menggalakkannya bagi menggaji lebih banyak pekerja (seperti di dalam kes satu subsidi gaji). Contoh-conoth lain adalah subsidi-subsidi untuk menggalakkan jualan eksport; subsidi-subsisi ke atas beberapa makanan untuk mengekalkan kos sara hidup, terutamanya di kawasan perbandaran; dan subsidi-subsidi untuk menggalakkan pengembangan pengeluaran ladang dan menjayakan kepergantunngan diri di dalam penghasilan makanan.
Subsidi boleh dianggap sebagai satu bentuk kefahaman perlindungan atau halangan perdagangan dengan membuat barangan domestik dan perkhidmatan secara kompetitif buatan menentang import. Subsidi mungkin mengganggu pasaran, dan boleh mengenakan kos ekonomi yang besar.[2] Bantuan kewangan di dalam bentuk subsidi mungkin datangnya dari kerajaan, tetapi istilah subsidimungkin merujuk kepada bantuan oleh orang lain, seperti individu atau institusi bukan kerajaan.
4)        Embargo - Dasar pemulauan yang dilaksanakan oleh kerajaan terhadap import dari negara tertentu.   Semua pihak berkuasa tempatan di pelabuhan, lapangan terbang dan stesen keretapi melarang barang dari negara yang dikenakan embargo dibawa masuk ke dalam negara.  Sekatan embargo bertujuan menyekat import dan seterusnya menjejaskan ekonomi negara musuh atau negara yang melanggar prinsip kemanusiaan dunia.
5)         Extraterritoriality – amalan yang mungkin dibuat oleh Negara yang cuba mengawal  aktiviti perniagaan yang dikendalikan di luar sempadan mereka.
6)         Kawalan Pertukaran Asing - Kawalan pertukaran asing merupakan tindakan kerajaan campur tangan dalam pasaran pertukaran asing. Bank pusat mengawal terhadap jumlah pelbagai mata wang asing yang dapat dibeli oleh pengimport tempatan.  Mata wang asing diperlukan untuk mengimport barang dari luar negara. Bagi mengurangkan import dari sesebuah negara, kerajaan akan mengurangkan penawaran mata wang negara tersebut dalam pasaran.  Apabila BNM mengurangkan jumlah Dolar Amerika yang dapat dibeli oleh pengimport Malaysia, import dari Amerika akan disekat.  Apabila BNM menghadkan hanya RM1000 per orang yang boleh dibawa ke luar negara, jumlah perbelanjaan di luar negara akan dikurangkan.  Kawalan pertukaran asing dapat menggalakkan perkembangan industri pengganti import dalam negara.
7)         Subsidi Eksport - Bantuan kewangan daripada kerajaan kepada pengeluar yang berorientasikan eksport.  Subsidi eksport akan mengurangkan tanggungan kos pengeluar dan seterusnya menurunkan harga barang eksport.  Subsidi eksport akan meninggikan kuasa persaingan barang eksport dan menyekat persaingan eksport negara asing di pasaran antarabangsa.  Pemberian subsidi eksport oleh kerajaan Malaysia kepada pengeluar minyak kelapa sawit di Malaysia telah meningkatkan eksport minyak kelapa sawit Malaysia dan mengurangkan eksport minyak kacang soya Amerika di pasaran antarabangsa.
8)         Piawai Kesihatan dan Keselamatan - Sekatan dalam bentuk peraturan mengawal jenis barang import.  Barang import yang tidak mematuhi Piawai Kesihatan Dan Keselamatan kerajaan tidak boleh dibawa masuk ke dalam negara.
TARIF

Tarif Ad-Valorem
Cukai import yang dihitung berdasarkan harga barang import. Jika tarif ialah 50%, maka barang import yang bernilai RM20,000 dikenakan jumlah cukai sebanyak RM10,000, manakala barang import yang bernilai RM40,000 dikenakan jumlah cukai sebanyak RM20,000.

Tarif Spesifik 
Cukai tetap yang dihitung berdasarkan kuantiti barang import.  Jika tarif ialah RM30 setiap 100 kilogram beras import, cukai import beras tersebut adalah tetap tidak kira harga beras import naik atau turun. Sekatan tarif akan :-
  1. menaikkan harga import barangan,
  2. mengurangan permintaan tempatan terhadap barangan import,
  3. menambahkan permintaan tempatan terhadap barangan pengganti import,
  4. memperbaiki imbangan perdagangan dan imbangan pembayaran negara,
  5. menambahkan pendapatan negara.

Sekatan Bukan Tarif
Kuota
-           Kuota merupakan tindakan kerajaan mengehadkan kuantiti maksimum barang atau perkhidmatan yang boleh diimport dari luar negara untuk satu tempoh masa tertentu.
-           Sekatan kuota akan mengurangkan dan menghadkan jumlah kuantiti import. Apabila kuota dikenakan, penawaran barang import akan jatuh. Kesannya, kuantiti barang import dalam pasaran tempatan akan berkurangan.
-           Kekurangan barang import dalam pasaran tempatan akan mendorong pengguna untuk membeli lebih banyak barang tempatan.
-           Sekatan kuota lebih berkesan daripada tarif untuk mengurangkan persaingan dari luar apabila permintaan tempatan terhadap barang import tidak anjal harga, iaitu keadaan di mana peratus penurunan kuantiti diimport adalah sedikit sahaja walaupun harga import barangan meningkat dengan mendadak.
UNDANG-UNDANG DIARAH MENENTANG FIRMA ASING

Ø  Di kebanyakan negara terdapat isu perbahasan politik antara kerajaan-kerajaan berhaluan kiri dan kanan untuk mendapatkan kuasa, mereka memilih untuk memindahan pemilikan yang swasta kepada sektor awam, satu proses dikenali sebagai pemiliknegaraan.
Ø  Penukaran harta milik negeri secara sulit dimiliki harta dipanggil penswastaan.  
Ø  Industri yang kekurangan mobiliti, industri-industri sumber asli seperti pengeluaran minyak mentah dan perlombongan dan industri-industri intensif modal seperti keluli, bahan kimia dan penapisan minyak.  Apabila kerajaan tuan rumah menggantikan pemilik persendirian untuk kerugian mereka, pemindahan dipanggil perampasan.  
Ø  Apabila kerajaan tuan rumah tidak menawarkan  pampasan, pemindahan tersebut dipanggil penyitaan.

No comments:

Post a Comment